25 November 2016

Ikut Cara Ini Kalau Ibu Nak Tengok Anak-anak Berjaya

Gembira melihat kejayaan anak-anak, air mata ibu bapa turut tumpah sekali apabila anak-anak  gembira. Tidak kurang juga menangis tersedu-sedan melihat keputusan di tangan. Faham-faham sajalah samada gembira atau pun sedih. Detik ini menjadi bahan tatapan mata kita di media massa di kala ini, apabila pengumuman keputusan UPSR di umumkan.
Perasaan diriku turut gembira jika mereka berjaya dan turut berduka jika tidak mendapat target yang dkehendaki. Usah begitu adik-adik perjuangan kamu masih panjang, andai bukan hari ini kamu mendapat kemenangan atau kejayaan, pasti akan ada hari mendatang, yang mana hari itu adalah milik kamu untuk diraikan. Yang penting usaha itu tangga kejayaan.
Sebut pasal keputusan peperiksaan aku juga ada kenangan untuk dikongsi. Amni anakku baru empat tahun dan sudah aku hantar ke sekolah. Para pelajar empat tahun turut diuji dengan peperiksaan akhir tahun. Aku tahu anak aku berhadapan dengan peperiksaan selama seminggu menurut apa yang diberitahu oleh cikgunya. Aku dan suami begitu teruja untuk mengetahui keputusannya.
Walaupun begitu kami tidaklah mendesak dia untuk belajar jauh sekali untuk kami mengajar dia bersungguh-sungguh dengan umurnya itu. Bagi kami biarlah dia gembira dulu dengan hidupnya tanpa tekanan. Cukup apa yang diajar oleh guru di sekolah. Justeru itu kami suami isteri tidak sangka dengan keputusan yang diperolehnya. Semua pemberianmu Ya Allah.
Sebagai ibu bapa sudah tentu kita mengharapkan anak-anak kita cerdik dan akan menjadi anak yang berguna. Namun untuk mereka memperoleh keputusan cemerlang itu sebagai ibu bapa kita perlu turut  serta membantu anak-anak untuk mencapainya. Mungkin membelikan mereka buku latihan, membantu mereka dalam pelajaran, menghantar mereka tuisyen dan sebagainya lagi. Jadi jika anak-anak tidak skor atau tidak berjaya sebelum kita marah anak-anak lihat dahulu usaha yang kita pernah buat untuk membantu anak-anak ini.
Di sini saya tinggalkan tip yang perlu dibuat oleh ibu bapa apabila keputusan anak-anak ada di tangan anda;
  1. Fahami tekanan yang dihadapi oleh anak. (peka kepada perubahan anak-anak jangan cepat menyalahkan mereka, beri semangat katakan cemerlangan akademik bukan satu-satunya syarat bagi hidup cemerlang di dunia Allah ini)
  2. Tingkatkan keyakinan diri anak (jika mereka sudah berusaha itu tidak mengapa, jadikan kegagalan itu sebagai pengalaman hidup)
  3. Dorong anak secara positif (beri harapan kepada anak dengan melontarkan kata-kata positif)
  4. Pelukan kasih sayang satu keluarga (minta semua ahli keluarga memberi pelukan dan kasih sayang kepada anak. Kebahagiaan akan membuatkan anak-anak lagi semangat untuk membuktikan kejayaan mereka)

Sumber : Mingguan Wanita 

No comments:

Post a Comment