6 May 2015

BLOGGER !! - PENTING BAGI KAMI

Assalamu`alaikum....

huhh....selesai sudah tugasan untuk hari ini... masa untuk memberrrrbloggerrrr you....hihi....pening ceq tau dak..,kusut banyaknya lah kerja hari ini...aduyai....(dengaq Forteen-Tidak Pernah Berjumpa sat) hihi...

Image result for tidak pernah berjumpa

blogger...blogger hey....apa yang penting pada kami blogger ni ehh..??

Kalau lah blog ini adalah manusia, dah lama dia merajuk kan kalau kita jarang jumpa depa ni. Sebab itu blogging best...Nak cite hape pun boleh. Anytime...hujung jari je. Tak ada pun nak sound-sound bagai kacang lupakan kulit ke, ibarat kawan butterfly ke..

Broadband/Internet/Wifi

Nih paling asas. Tak ada mende alah ni, jadi la zaman dulu kala. Guna mesin typewriter, terbit buku luahan pendapat sendiri.hehe...Bertahun nak tunggu terbit buku. Zaman sekarang, dalam masa 5 minit dah terbit karya macam-macam genre ikut kepala sendiri...

Komputer/laptop/notebook/netbook

Mengenali zaman blog ni semenjak ada laptop sendiri la..Kalau tak mane tau bersosial Yaya nih.haha..
Paling senang adalah laptop sebab sambil melepak dekat McD, tetiba ada ilham boleh la cepat-cepat taip kan. Ada orang lebih selesa dengan tablet. Tapi bagi Yaya...laptop paling selesa sebab screen besar dan boleh taip lelaju macam kerani dekat office. Kalau pakai tablet tu, sikit-sikit salah taip. Jari besaq sangat.haha..


Kamera canggih

Sekarang kamera phone pun dah canggih. Tak perlu beli DSLR if nak jadi seorang blogger yang sempoi...Tapi Yaya senang guna tablet Samsung Galaxy Note sebab ada Camera 360.haha...Macam dah lama je tak tepek gambar sendiri..Rasanya tidak perlu dan tiada kaitan dengan ini entri.hehe..

Sebagai seorang yang sempoi, Yaya pakai phone biasa-biasa je. T_T Kualiti gambar pun kurang. Gambar yang cantik sangat-sangat penting dalam dunia blogging ni tau..Tak percaya tanya la mana-mana sifu blogger yang otai tu..Sebagai pembaca, anda suka ke tengok gambar pecah-pecah, blurr siap tak clear vision. Elok-elok nak buat survey tempat percutian menarik, dah rasa tak berminat sebab kualiti gambar yang kureng tu tadi..



Great idea!





Ini pun penting untuk menarik minat pembaca. Orang cakap tak ada idea bernas, cerita kisah peribadi sendiri pun dah boleh jadi blog. Tapi semakin lama dalam dunia blog ni, u oll akan semakin sedar akan kepentingan apa yang boleh dan tidak boleh diceritakan..

Sometimes, Yaya pun ada masalah tak tau nak tulis apa dah sebab tak semua perkara boleh dikongsi kan. Sedikit privacy itu penting.hehe...Tak jadi masalah u oll nak cerita apa pun tapi jangan la sampai aib orang pun nak tulis..Berpada-pada dalam bercerita.

Jika tiada perkara baik yang boleh disampaikan, lebih baik berdiam diri buat sementara waktu dan itu yang ain lakukan buat masa ini.hehe... Sebenarnya...banyak nak cerita tapi ada satu lagi yang penting dalam dunia blogging iaitu....



Masa


Okeh, orang dah bekerja dan berkeluarga pun ada masa lagi nak update 2,3 entri sehari. Itu pun bergantung pada individu. Nampaknya prioriti Yaya betul-betul pada kerjaya ye sebab Yaya tak pernah menganaktirikan tugasan ...haha..

Kenapa Yaya tak boleh manage masa untuk berblog setiap hari? Sabtu & Ahad tu waktu Yaya pergi bercuti atau berniaga...haa...soo..,waktu tu la Yaya nak mengumpul banyak - banyak foto yang boleh Yaya kongsi dalam blog Yaya ni...hihihi....

Biar jarang update yang penting cerita tu ada kualiti tersendiri..Ini dipetik dari kata-kata seorang blogger hebat. Jarang sangat dia update entri setiap hari. Seminggu pun boleh kira tapi kagum sebab cerita dia semua berkualiti. Marilah sama-sama mengkualitikan hasil karya orang tempatan.hehehe..

Till then...Yaya banyak cerita tau, dun worry. Nanti berkesempatan Yaya update siap tepek muka selepas menggunakan camera 360....eh?? pecah rahsia !! 


4 comments:

  1. Part masa tu memang mencabar betul kan yaya..fiuuu (-_-")

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaa Diari Ibu Zarith....terkejar2 masa...,tung tang..tung tang...kita p niaga..,bercuti..waktu tuh laa kann nak mengumpul ganbaq banyak2...pastuh buh laa kat blog...apelagi kan...hihihhi...

      Delete
  2. setuju sgt mcm semua yaya gtau tu...
    n sama juga dgn yaya..hehe
    yaya lau ade mse dptla update...kdng kumpul gmbr,utk update dlm entri..
    tp yg rase cam besh la..lau cam xmenarik xde upload pun..huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sharing is caring kann....hihihi....soo shaarreee...hihhihii....eh?gambaq kita snap jugaklahh one day...hokey..!! =)

      Delete