18 September 2015

TUTORIAL : Cara Buat Domain Sendiri Menggunakan DataKL

Assalamualaikum & selamat petang!


Sejak masuk ke Kelab Blogger Ben Ashaari ni yaya dah pandai dahhh buat domain sendiri dan belajar dari bro Sohoque  macam mana nak wujudkan www.yayacendana.com ni hahhh .... ada dalam tiga empat hari jugaklah yaya duk buat kajian sikit - sikit pasal domain ni haaa .... selama beberapa hari tuh bro Sohoque kena layankan soalan - soalan dan panggilan daripada yaya..hahaahahaa .... kesian dia, sehingga dia sendiri tanya "Aku ni mengajar ke atau belajar balik ni ??" hahahaaa .. ..aku kan newbie ... hahahaa ..... sooo hampir semua orang aku duk tanya, tak habis dengan tuh ... aku p tanya Mr. Google plak !!  


Oklahh ... disebabkan bila aku dah ada domain sendiri ni, ramai pulak yang dah tanya, "ehh macam mana kau buat yaya .. ??" penat aku nak reply sorang demi sorang dekat whatsup, wechat dengan kat facebook ... mujur aku ni penyabor tau tak ... korang baca sini jelahh ... hahahaa ....

Dekat bawah ni yaya ada sediakan tutorial macam mana nak dapatkan domain korang sendiri. Korang tak payah bayar orang lain nak suruh buatkan, p buat sendiri lagi bagus sebab ilmu ni korang jugak yang dapat dan boleh faham ...

1. Apa itu 'Domain' ?

Pertama sekali korang kena tahu apa itu 'domain' ? Domain adalah alamat laman web yang akan orang lain taip di carian apabila ingin mengakses sesebuah laman web .Ianya diibaratkan seperti alamat rumah dan hanya di situ sahaja orang lain akan cari korang , depa takkan p tempat orang lain. Haa...dah boleh faham ? 


2. Apa itu 'Hosting'?


Hosting ni dia akan simpan segala data - data mengenai laman web korang seperti fail , teks , gambar dan segala apa yang korang buat dekat dalam laman web korang supaya orang lain boleh tengok laman web korang pada tiap masa.


3. Macam mana nak dapatkan 'domain dan hosting'?


Terdapat banyak syarikat - syarikat yang telah menawarkan perkhidmatan domain dan hosting seperti DataKL , NetKL , Server Freak , Internet Web Hosting dan banyak lagi . Macam yaya , yaya memilih DataKL . Korang hanya perlu pergi ke laman web mereka dan pilih salah satu dari mana - mana pakej yang telah ditawarkan . 


4. Adakah pembayaran perlu dilakukan?


Ya. Untuk pembelian di internet , korang boleh buat bayaran secara online menggunakan kad kredit atau PayPal atau boleh juga pergi ke cawangan Maybank yang berdekatan .


 
Ok .... dah faham pengenalan di atas ? Jom kita buat domain sekarang !


a) Cari "DataKL" di mr.google



 Displaying 1.jpg
b) Nanti dia akan keluar macam ni 


Displaying 2.png



c) Pergi klik dekat 'Register' dulu nanti dia akan keluar 
    macam kat bawah ni


Displaying 3.png
d) Dah siap daftar nanti korang pergi dekat 'Portal Home' , 
    klik 'Order' dan nanti akan keluar 'Product Selection' . 
    Dekat situ nanti korang kena ambil 'Register Domains' .



Displaying 6.png

e) Rekakan nama domain korang cantik - cantik di ruangan 
    kosong yang telah disediakan .. Seterusnya klik pada             button 'Click to Continue' .  

  Displaying 8.png
Nampak tak perkataan " Congratulations, yayavenger.com is available ! hehehehhh...ini contoh jerk tau...dan kalau korang perasan , ada perkataan "How long do you want to register this for ? " haaaa.....dekat anak panah bawah tuuh korang boleh pilih berapa lama korang nak pakai domain korang ni . Gambar di bawah ni adalah pakej - pakej yang korang boleh pilih , dan seterusnya korang boleh buat bayaran seperti penerangan yaya di atas tadi . 



Displaying 2.png
Lepas korang dah bank in kan duit dekat DataKL ni, korang akan terima mesej dekat e - mel korang . 


Sekian sahaja tutorial mudah dari yaya . Semoga berjaya ....muahhhXox00oooo ^_^











5 comments:

  1. teringin nak ada domain sendiri. tapi memandangkan belum berkerjaya dan masih belajar, hold laa dulu heheheee. makin cantik akak yayaa sekarang ni yekkkk kite tengokkk

    ReplyDelete
  2. tq sis for the tips.. teringn nak buat domain sendiri hihi
    saya follow sis #177

    ReplyDelete
  3. tips ni bagus untuk mereka yang nak bertukar domain

    ReplyDelete
  4. nice entry here. thank you for the good info, nanti boleh la, nk ada domain sendiri..

    ReplyDelete
  5. kite suruh orang buat...haha

    ReplyDelete